Crash Ingen 1942 - Oorlogsslachtoffers West-Betuwe

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Crash Ingen 1942

Gemeente Buren > Gesn. geallieerde militairen > Gesn. Nieuw-Zeelanders
    15 oktober 1942: Fortis nocte in Ingen

Het geluid van een haperende vliegtuigmotor midden in de nacht   …..Bij vele ouderen zal dat de herinneringen oproepen aan de tijd toen het de dreiging van plotseling geweld inhield, maar toch ook de hoop dat de geallieerden het niet zouden opgeven. Voor de 7-koppige bemanning van een aangeschoten Stirling bommenwerper die op 15 oktober 1942 rond 11.30 uur boven Ingen cirkelde was het allesbehalve hoopgevend. De oorlog zou voor hen die nacht tot een dramatisch einde komen.

Deze Stirling bommenwerper werd door Austin Motors Ltd. begin 1942 aan het 149 (East India) Squadron geleverd. Het vliegtuig had een spanwijdte van 30 meter, een lengte van 27 meter en een hoogte van 7 meter. Vier Bristol Hercules XI motoren konden het een snelheid geven van 370 km/per uur met een totaalgewicht van 32000kg, incl. 7000 kg bommenlast. Het vliegbereik was rond de 3500 km. De bewapening bestond uit acht Browning machinegeweren,   twee in de neus, twee in de koepel aan de bovenzijde en vier aan de achterzijde, voor die tijd de sterkste verdediging naar achteren.
Vroeg in de avond op 15 oktober 1942 om 19.50 uur koos de bewuste Stirling, met serienummer W 2576  en roepletters OJ-V, samen met een groep andere toestellen het luchtruim vanaf vliegveld Lakenheath, 100 km ten noordoosten van Londen, voor een aanval op Keulen.
Om 23.33 uur werd het vliegtuig op de terugweg van dit bombardement ter hoogte van Ingen in de Betuwe aangeschoten door een Duitse nachtjager van het 2./NJG 1 uit Venlo en bestuurd door Bruno Eikmeier. Bruno kwam in een crash op 3 september 1943 te Brummen, bij Zutphen, om  het leven nadat zijn instrumentaria het in de wolken had begeven. Deze piloot had 10 overwinningen( zgn. "aces") op zijn naam staan, waarvan dit zijn tweede was. Zijn co-piloot Uffz. Helmut Fisher werd zwaargewond bij deze crash en kon twee jaar niet meer vliegen. Hij werd in januari 1945 nog twee keer neergeschoten, maar overleefde de oorlog.
  
Hier wijst een van de bewoners de plaats van de crash aan      

Het noodhuisje van familie van Os

Het toestel raakte in brand en cirkelde nog enkele malen boven Ingen rond,  alvorens te crashen in het gebied tussen twee woonhuizen van de families Van Eck  en Van Os. Hier raakte niemand  gewond. Wel brandde een van de twee huizen  volledig af en moesten de bewoners jarenlang genoegen nemen met een noodwoning.  Het toestel boorde zich diep in de drassige grond. Op de crashplaats werden de  stoffelijke overschotten van zeven zwaar verminkte bemanningsleden aangetroffen.  Zij werden vier dagen later onder de zorg van de Duitse Weermacht op de  verzamelbegraafplaats Rusthof in Amersfoort begraven.
Tijdens ruilverkavelingen eind veertiger jaren, heeft men het achterstuk van het  vliegtuig geborgen, het voorste gedeelte bevindt zich nog steeds in de grond van  het perceel van de familie Van Amerongen.
Vanaf de autoweg N320 uit de richting Culemborg is de plaats nog steeds goed te  zien. Het ligt net voor de afslag naar het kerkhof in Ingen aan de linkerzijde  van de weg.

 
     
Strijdleus van dit squadron: "Fortis nocte" (= 's Nachts sterk)
Embleem: Een hoefijzer met een bliksemschicht. Het hoefijzer is het symbool van geluk.
In de   Eerste Wereldoorlog werd het squadron ingezet bij talrijke operaties en verloor daarbij slechts een piloot en zijn   waarnemer. Een andere reden voor het hoefijzer is dat veel van het werk van het eskader gebeurde in samenwerking met de cavalerie. De   bliksemschicht is symbolisch voor de snelheid waarmee het werk door het squadron werd gedaan tijdens haar relatief korte geschiedenis.
 
No 149 Squadron, RFC, werd op 3 maart 1918  gevormd in Yapton in Sussex als een nachtbommenwerpereenheid. Ze gingen drie maanden later naar Frankrijk, uitgerust met FE2b's. Ze werden hier ingezet voor bombardementen op communicatiecentra en vijandelijke vliegvelden. Ook werden er 161 verkenningvluchten uitgevoerd op het Tweede Leger Front, waarbij zij meer dan 80 ton bommen   afwierpen.
Na de wapenstilstand was nr. 149 als enige FE squadron gekozen om   het Engelse bezettingsleger te assisteren in Duitsland. Zij keerde terug naar het Verenigd Koninkrijk in maart 1919 en werd ontbonden op Tallaght,  nabij Dublin, in augustus 1919.
Het squadron werd in 1937 in  Mildenhall opnieuw als een nachtbommenwerpereenheid gevormd en nu uitgerust met Heyford-vliegtuigen. Wellingtons werden  in het begin van 1939 toegevoegd en op 4 september 1939 werd No 149 samen ingedeeld met Squadron nr. 9 voor het tweede bombardement van de RAF in   de Tweede Wereldoorlog. Hun doel waren Duitse oorlogsschepen in Brunsbüttel.
Squadron No 149 speelde een prominente rol in het eerste offensief tegen Duitsland, Italië en  de vijandelijk bezette gebieden. Ze  waren inmiddels uitgerust met de Stirling-bommenwerper, waarmee ze ook  deelnamen aan de eerste 1000-bommenwerperaanvallen ( zgn."raids"). In 1943 leverde zij een belangrijke bijdrage aan de Slag om het Ruhrgebied  en nam ook deel aan de Slag van Hamburg en de beroemde aanval op de Duitse V 1 en 2-wapenfabriek in Peenemünde. Tussen februari en juli 1944 hielp het squadron de Franse ondergrondse (de Maquis) m.b.v. parachutes aan voorraden, wapens en munitie.
Tegen het einde van 1944  werd de Stirling vervangen door de Lancaster bommenwerper en hiermee bleef het squadron actief tot het  einde van de oorlog. Begin mei 1945 dropte het voedsel voor de hongerende  bevolking van Holland en na de Duitse overgave werd het ingezet om veel ex-krijgsgevangenen over te brengen van het vasteland naar Engeland.
 
Vliegbases:
  • Mildenhall: april 1937-april 1942  
    • Detachement in Zuid-Frankrijk (Salon) in juni 1940.    
    • Detachement op Lakenheath  januari / februari 1942.
  • Lakenheath: april 1942-mei 1944  
    • Detachement op Tempsford  januari / februari 1944.
  • Methwold: vanaf mei 1944
Operationale bommenwerpers tijdens WWII:

Vickers Wellington I, IC en II: januari 1939-december 1941



Short Stirling I en III: november 1941-september 1944


Avro Lancaster B.I en B. III: augustus 1944-november 1949

Code Letters:
  • Tijdens de crisis in München 1938 kreeg nr. 149 de   code letters "LY" toegewezen. In WW2 werden ze gecodeerd    met "PB" of, in het geval van bepaalde Lancasters en eventuele Stirling,   met "TK".  
Eerste operationele missie in de Tweede Wereldoorlog:
  • 3 september 1939: Verkenning boven de Noordzee met drie   Wellingtons.  
Eerste bombardement in de Tweede Wereldoorlog:
  • 4 september 1939: acht Wellingtons verzonden naar Duitse   oorlogsschepen bij Brunsbüttel.
Laatste operationele missie in de Tweede Wereldoorlog:
  • 22 april 1945: 21 Lancasters bombardeerden Bremen.
Laatste missie :
  • 7 mei 1945: 24 Lancasters droppen voedselvoorraden boven Gouda.

De crew bestond  uit drie Engelsen, een Canadees en drie Nieuw-Zeelanders:
Name: DENNY, JAMES
Initials: J
Nationality: United Kingdom
Rank: Sergeant (Flt Engr)
Regiment/Service: Royal Air Force Volunteer Reserve
Unit Text: 149 Sqdn.
Born: Dumbarton (Scotland)
Age: 31
Date of Death: 15/10/1942
Service No: 1064390
Additional information: Son of James and Margaret Denny.
Casualty Type: Commonwealth War Dead
Grave/Memorial Reference: Plot 13. Row 4. Coll. grave 66.
Cemetery: AMERSFOORT (OUD LEUSDEN) GENERAL CEMETERY  

Op "The Scotland People site" staat een geboorte vermeld van een James Denny die geboren is in 1912 in Airdrie in het New Monkland district dat in Noord-Lanarkshire ligt. Het is mogelijk dat hij werd geboren in Dumbarton, de geboorte staat geregistreerd in Airdrie. Hierboven staat vermeld dat hij bij overlijden 31 jaar oud was, de Schotse site geeft echter een leeftijd van 30 jaar. Er is bewijs van een Margaret Denny's dood in 1957 in Airdrie.

Op de website RAFcommands.com staat sinds november 2012 de volgende informatie van een zoon van James Denny :

"James Denny was my father and was born in Hillbank street, Alexandria, near Dumbarton in Scotland. HIs father died when he was young. He  had a  brother named Bill, who died when he was in his eighties.
James worked in Denny's Shipyard (no relation) as a red leader. He and his brother were fairly good amateur boxers.
James and my mother Margaret never married due to the economics of  the time. But he registered my birth.
I was born in 1931 and never really knew him as I was brought up by my grandmother thinking my mother was my oldest sister.
I've visited his grave twice and can only express my admiration and thanks for the tender and loving care shown to my father and all the others. It is in a woodland setting and the war dead are along side the locals.
Oh! I forgot I am eighty one.
Jim Denny Junior"
Name: HOWE, MERVYN JAMES
Initials: M J
Nationality: United Kingdom
Rank: Sergeant (Obs.)
Regiment/Service: Royal Air Force Volunteer Reserve
Unit Text: 149 Sqdn.
Birth: spring 1918
Date of Death: 15/10/1942
Service No: 1284777
Casualty Type: Commonwealth War Dead
Grave/Memorial Reference: Plot 13. Row 4. Coll. grave 66
Cemetery: AMERSFOORT (OUD LEUSDEN) GENERAL CEMETERY    

Mervin toen hij in 1940 bij de RAF kwam (bron: To our doorstep part 3 en 4)

Mervin was de oudste zoon van visser William Howe en Sarah Barbrook (overl. nov 1950) en ze woonde op de Woodroap Road in Tollesbury in Essex. Mervyn is geboren in de lente van 1922. Hij had ook nog een broer Aubrey, die in WOII als weerkundige ook bij de RAF zat, vnl. in overzeese gebiedsdelen zoals Kenya, Egypte en Madagaskar.

Na zijn opleiding op de Technische school in Colchester volgde hij een lerarenopleiding In Oxfordshire Hij gaf nog een poosje les in Londen, maar werd eind 1939 opgeroepen om in dienst te gaan. Hij kwam terecht bij de RAFVR en werd  in het Zuidafrikaanse Oudtshoorn opgeleid tot navigator.  

Na het verkrijgen van zijn 'badge' vertrok hij naar luchtmachtbasis Mildenhall, waar hij aan diverse 'raids' deelnam op Keulen.

In een plaatselijke krant werd melding gemaakt van vermissing van de bommenwerper en crew:



Op het graf van zijn moeder op de Tollesbury Cemetery in Essex, staan ook gegevens van haar overleden zoon Mervin vermeld.
Bron foto: G. Gillon

Brief van moeder van Mervyn aan de familie van medebemanningslid T. Pike
 
In deze indrukwekkende brief staat het volgende te lezen:

"My Dear Mrs Pike,
My son was in the plane with yours and I am writing to ask if your boy was killed. I have recently heard that mine was. But several months ago I was listening to the Germany Broadcast and they gave names out of the crew, of that plane as being killed. But I didn't remember hearing your boys name. So I'm wondering if he was killed as sometimes some of them are saved. But of course you will know this by now. I do hope this letter reaches you and that you will let me know what news you have heard.
With kind regards.

Yours Very Sincerely Mrs Howe "


Bron foto: Picture Me

Name: BLAIR, REGINALD GEORGE
Initials: R G
Nationality: Canadian
Rank: Flight Sergeant (Nav.)
Regiment/Service: Royal Canadian Air Force
Unit Text: 149 (R.A.F.) Sqdn
Age: 26
Date of Death: 15/10/1942
Service No: R/79379
Additional   information: Son of George Augustin and   Alice Winifred Blair, of Shawinigan Falls, Province of   Quebec, Canada.
Casualty Type: Commonwealth War Dead
Grave/Memorial  
Reference: Plot 13.
Row 4.
Coll. grave 66.
Cemetery: AMERSFOORT (OUD LEUSDEN) GENERAL   CEMETERY    
     
Name: BYWATERS, THOMAS BERNARD
Initials: T B
Nationality: United Kingdom
Rank: Sergeant (Air Gnr.)
Regiment/Service: Royal Air Force
Volunteer Reserve Unit Text: 149 Sqdn.
Born: spring 1917
Date of Death: 15/10/1942
Service No: 1385190
Additional   information: Son of Thomas Charles   (1894-1966) and Alice   Maud Bywaters, of Hanwell, Middlesex.
Casualty   Type: Commonwealth War Dead
Grave/Memorial   Reference: Plot 13. Row 4. Grave 65.
Cemetery: AMERSFOORT (OUD LEUSDEN) GENERAL   CEMETERY                
De overige drie bemanningsleden kwamen uit Nieuw Zeeland. Met hulp van lokale  kranten en medewerking van Nieuw-Zeelandse Defence Force is door webmaster Van de Velde veel informatie over hen vergaard.
    
Name: BROCKET, JOHN CRAWFORD
Initials: J C
Nationality: New Zealand
Rank: Flight Sergeant (Pilot)
Regiment/Service: Royal New Zealand Air Force
Unit Text: 149 (R.A.F.) Sqdn
Age: 21
Date of Death: 15/10/1942
Service No: NZ405224
Additional   information: Son of John William († 1948) and Christine Crawford († 1964) Brocket, of 16 Hall Street Paeroa, Auckland, New Zealand.
Casualty Type: Commonwealth War Dead
Grave/Memorial   Reference: Plot 13. Row 4. Joint grave 67.
Cemetery: AMERSFOORT (OUD LEUSDEN) GENERAL CEMETERY

Levensloop van Brocket:

Name: PIKE, TREVOR CHARLES BECKETT
Initials: T C B
Nationality: New Zealand
Rank: Sergeant (W.Op./Air Gnr.)
Regiment/Service: Royal New Zealand
Air Force Unit Text: 149 (R.A.F.) Sqdn
Age: 22
Date of Death: 15/10/1942
Service No: 412351
Additional information: Son of Trevor Thomas Pike and Alice Margaret Pike-Wilson of Christchurch, Canterbury, New Zealand
Casualty Type: Commonwealth War Dead
Grave/Memorial Reference: Plot 13. Row 4. Grave 67.
Cemetery: AMERSFOORT (OUD LEUSDEN) GENERAL CEMETERY
    
           

De toen 22-jarige ’radioman’ Trevor Pike kwam uit Christchurch. Hij was de oudste zoon uit een gezin van 13 kinderen, waarvan er in 2010 nog zes in leven zijn.
Hij was dol op cricket, rugby en bergbeklimmen op de Franz Joseph gletsjer.
Voordat hij zich meldde bij de luchtmacht was hij hier in de buurt portier bij een hotel. Hij kreeg zijn opleiding in Canada, waar hij slaagde als ‘wireless operator’ en ‘airgunner’. Hierna werd hij overgeplaatst naar Engeland, waar hij nog enkele cursussen moest doorlopen.
In augustus 1942 werd hij geplaatst bij het 149e squadron. Op de bewuste Stirling was hij de radioverbindingsman.

De korte levensloop van Trevor Pike

De ouders van Trevor
Trevor was de oudste zoon was Trevor Thomas Pike  (1996-1964) en Alice Margaret Wilson (1900-1973). Ze kregen samen 13 kinderen: Trevor Charles (1920-1942), Marie Adelaide (1923),  Doris  Margaret (1924-1955), August Clifford (1925-1988), Astrid  Muriel  (1927), Avis   Mary (1932), Leonie (1934), June  (1936-2007), Daphne (1938), Graham (1940), Kevin Thomas  (1943).       

Op 21 augustus 2010 beschreef Kevin zijn broer Trevor als volgt:
"On Trevors character he was a very caring person. Loved by all his friends (jovial,  sincere) very determine to succeed in his goals set out for him. Loved the Franz  Joseph Glaziers climbing mountains. The guide which was a best friend of SIR  EDMUND HILLARY the GREAT NZ MOUNTAIN CLIMBER. He climbed MOUNT EVEREST (1952 )  around that time."

    
Links, Trevor op 18-jarige leeftijd

Trevors grote passie was bergbeklimmen op de Franz Joseph gletsjer (rechts)
Trevor  tijdens zijn opleiding in Canada in augustus 1941
        
3e rechtsvoor is Trevor, tijdens zijn training in Canada in  mei 1941


3e rechtsvoor is Trevor, tijdens zijn training in Canada in  mei 1941
 
Trevor   

3e rechtsvoor is Trevor, tijdens zijn training in Canada in  mei 1941


Het oorspronkelijke graf van Trevor in Amersfoort

Uit de plaatselijke krant van Wellington van 30 november  1942
Name: O'SULLIVAN, FRANCIS WILLIAM
Initials: F W
Nationality: New Zealand
Rank: Sergeant (Air Gnr.)
Regiment/Service: Royal New Zealand Air Force
Unit Text: 149 (R.A.F.) Sqdn
Age: 23
Date of Death: 15/10/1942
Service No: 411773
Additional information: Son of Cornelius Joseph and Margaret O'Sullivan, of Hastings, Hawke's Bay, New Zealand.
Casualty Type: Commonwealth War Dead
Grave/Memorial Reference: Plot 13. Row 4. Grave 64.
Cemetery: AMERSFOORT (OUD LEUSDEN) GENERAL CEMETERY  
              
Francis O’Sullivan was 23 jaar, had Ierse ouders en was geboren in Napier. Hij zat in Hastings op school en kon erg goed voetballen en zwemmen. Toen Francis zich maart 1940 inschreef bij de RNZAF (de luchtmacht), was hij assistent-bedrijfsleider bij het warenhuis Woolworths. Tussen maart en mei 1941 volgde hij een korte training in Levin, waarna hij naar Canada werd overgeplaatst. Hier volgde hij enkele cursussen, totdat hij in februari 1942 zijn ‘airgunner badge’ behaalde en werd bevorderd tot sergeant. Twee weken later vertrok hij naar Bournemouth in Engeland, waar hij, naar weer een training, boordschutter werd op een Wellington bommenwerper. Uiteindelijk werd hij in na een laatste (....) zware cursus ondergebracht als boordschutter bij het 149e squadron. Hier nam hij in september 1942 deel aan zes operationele vluchten (“raids”) o.a. op Hamburg en Kiel.
Foto's grafstenen: Richard van de Velde
Bron: CWWG
Met dank aan New Zealand Defence Force,
Special thanks to Kevin & Lynette Pike for their contribution!

 
Zoeken op deze website
Copyright 2016. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu