Aangespoeld in Haaften - Oorlogsslachtoffers West-Betuwe

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Aangespoeld in Haaften

Gemeente West Betuwe > Gesn. Geallieerde militairen > Gesn. Engelsen en Nieuw-Zeelanders
Achternaam: Barham
Voornamen: Sidney Ciril
Voorletters: S C
Rang: sappeur
Onderdeel: Royal Engineers 91 Field Coy
Geboorteplaats: St. Leonard's-on-Sea (Sussex)
Geboortedatum: 1908
Overlijdensplaats: Deest
Overlijdensdatum:01-01-1945
Begraafplaats: Oude begraafplaats
Gemeente: Haaften
Nummer: 111
Zijn ouders waren Edward and Maude Barham. Sidney was getouwd met Annie Caroline Barham en had een dochtertje Ada bij hem.

Edward had als taak bij de genie om bruggen en wegen te repareren en het leggen en opruimen van mijnen.

Op maandag l januari 1945 deed zich op de Waal tegenover Deest een ongeval voor dat meer in relatie stond tot het oorlogsgebeuren. Het was die morgen helder weer en het had flink gevroren. Op die morgen ging een van de laatste grote Duitse luchtaanvallen van start. De 'Operation Bodenplatte' zoals deze aanval genoemd werd, was gericht tegen de geallieerde luchtmacht die gestationeerd was op verschillende vliegvelden in zuid Nederland en België.
 
Honderden Duitse vliegtuigen stegen die morgen rond 08.00 uur op van vliegvelden in het nog bezette Nederland en vlogen op een hoogte van ± 200 meter naar het zuiden om zo de geallieerden op die eerste januari te verrassen.
 
Op de Waal bij Deest vond op dat moment een inspectie plaats van de drijvende versperring die daar bij de scheepswerf dwars door de Waal lag voor de beveiliging van de waalbruggen bij Nijmegen. Dit om te voorkomen dat de Duitsers boten e.d. de bruggen vanuit het Westen aan te vallen.
 
Deze versperring bestond uit een reeks bolvormige drijvers met daaraan vast een netwerk van staaldraden. De inspectie werd uitgevoerd door een zestal Engelse militairen van de 91rst Field Compagnie, Royal Engineers. Ze waren met een boot de Waal toen onverwacht enkele van de eerder genoemde Duitse vliegtuigen zéér laag overvlogen. De Engelsen schrokken hier hevig van en doken weg in de boot, omdat ze dachten dat zij aangevallen werden. Door de onbeheerste beweging sloeg de boot om en de gehele bemanning kwam in het ijskoude water terecht! Daar hadden ze mede door hun zware kleding geen enkele kans! Een van de mannen heeft zich nog vastgegrepen aan de versperring en om hulp geroepen. Maar voor dat men bij hem was, was ook hij door de kou bevangen en onder water verdwenen! Een triest begin van een nieuw jaar. De omgekomen militairen waren:
Sappeur S.C. Barham, begraven in Haaften
Chauffeur E. G. Felmingham, begraven in Ophemert
Sappeur D. Gilchrist, nog steeds vermist
Sappeur J. C. Loughlin, begraven in Bergen op Zoom (tombe in Wamel)
Sappeur N. Parker, begraven in Nijmegen, Jonkerbosch (veldgraf in Nijmegen)
Sappeur J. Webster, begraven in Druten

 
 
Uit: Tweestromenland nr. 79 in 1994, C.P.J. van Kouwen- December 1944/ 1januari 1945: Een ongelukkige jaarwisseling

Hij was getrouwd met Ada en had een klein dochtertje Ann en woonde in Bexhill on Sea, East Sussex.

 
 
 
john.webster.balerno@btinternet.com

 
 
Information relating to my father, John Webster.
 
Someone called Stan was asking for information about my father but has not so far responded to the email I sent him. Here are some of the facts as I now know them.
 
My father is buried at Druten, near Nijmegen, in The Netherlands. He was killed, along with five others, on 1st January 1945. The cause of the death was confused because my mother was told by one of his officers at the time that they were on a boat deploying booms when they came under attack from German aircraft. The river was high, it was a very bad winter, and the bodies were only recovered some weeks later when the ice thawed. This explains why the soldiers are buried in different places because it depended on where they were washed up. My father was buried in the churchyard at Druten and is the only soldier buried there.
 
Recently, I contacted the National Archives in London and managed to get copies of the Unit War Diaries for the 91st Field Company Royal Engineers and these give a different account as to the cause of death compared to what my mother was told. Perhaps they liked to make the story more heroic for the wives. The diaries give this account ""six men of 3Pl were drowned while casting anchors from a barge. The barge overturned whilst being manoeuvred by a tug" The diaries also record that the weather was icy with some snow and there had been recent floods.
 
I attended the 70th Commemoration Service on 4th May 2015 at the invitation of the Druten Commemoration Committee. They knew of my existence as a result of a couple of visits I made over the past twenty years when I became friends with a Druten man who has kept me updated with events. The 2015 service was a very moving event and included a parade to my father's grave and the laying of wreaths. It was attended by, I would estimate, over 600 people of all ages and my wife and I were very well received and looked after during the visit.
 
I have gathered much material over the years so if Stan or anyone else reads this and is interested please get in touch by my email address - john.webster.balerno@btinternet.com".

 
Bron: http://www.wwiimemories.co.uk/helpVW.htm

 
 
 
Stan is looking for information as follows:
 
"2135983 Sapper John Webster, Royal Engineers. Died 1st January 1945, aged 34. Buried at Druten, Netherlands.
 
Background : 91 Field Company, Royal Engineers was a company that was started in the Army or Corps level. At D-Day, John Webster was among 101 Beach Sub-Area, 5 & 6 Beach Groups. After the successful landings, these units were disbanded and the companies assigned elsewhere as needed. On January 1, 1945 the company six men, five of which are scattered, buried or lost. One is still missing.
 
They were:


Given the places where the soldiers are buried or field graves located, I suspect that we are dealing with an accident or a hit."
 
 
Zoeken op deze website
Copyright 2016. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu